Aktualności

Prace nad ustawą o związku metropolitarnym na Śląsku dobiegają końca.

Prace nad ustawą o związku metropolitarnym na Śląsku dobiegają końca.

Dnia 16 marca 2017 r. Senat RP zdecydował o przyjęciu bez poprawek ustawy o związku metropolitarnym w województwie śląskim, która 9 marca br. uchwalona została przez Sejm, można więc spodziewać się, że już niebawem zakończony zostanie proces legislacyjny zmierzający do zmiany dotychczas obowiązujących regulacji, które zawarte zostały przede wszystkim w ustawie o związkach metropolitarnych z 9 października 2015 r. (Dz. U. 2015 poz. 1890 ze zm.).


Rządowy projekt tzw. ustawy metropolitarnej dla Śląska zakłada utworzenie związku metropolitarnego wyłącznie na terenie województwa śląskiego, a ponadto zdecydowano się na równoczesne uchylenie ustawy z dnia 9 października 2015 r., która krytykowana była przez obecny obóz rządzący. Zgodnie z informacjami o przyczynach i potrzebie wprowadzania rozwiązań planowanych w projekcie, opublikowanymi przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim ma być odpowiedzią na potrzebę utworzenia związku metropolitalnego na obszarze Górnego Śląska, wyrażaną przez miasta zrzeszone w Górnośląskim Związku Metropolitalnym. Obowiązująca ustawa zawierać ma mianowicie kilka mankamentów, które uniemożliwiają skuteczne utworzenie takiego związku oraz mogą utrudniać działalność jego organów. W ocenie projektodawcy lepszym rozwiązaniem ma być przeznaczenie ustawy dla konkretnego obszaru metropolitalnego, niż stworzenie ogólnych rozwiązań, które mogą nie uwzględniać specyfiki regionu, istniejących form współpracy samorządów czy sposobu organizacji wykonywania zadań publicznych.

W trakcie prac sejmowych odrzucone zostały poprawki partii mniejszościowych, zgłoszone w drugim czytaniu tekstu ustawy, a między innymi zmierzające do zmniejszenia wymogu dotyczącego minimalnej liczby mieszkańców związku metropolitarnego z 2 milionów do miliona mieszkańców oraz postulujące wprowadzenie takich przepisów, które odnosiłyby się nie tylko do związku na terenie jednego województwa, ale umożliwiłyby tworzenie związków metropolitarnych w innych częściach kraju.
Ostatecznie, podczas głosowania nad projektem w Sejmie, za przyjęciem nowej ustawy opowiedziało się 432 posłów, 1 był przeciw, 6 posłów wstrzymało się od głosu.

Przyjęty projekt zakłada, że związek wykonywać będzie zadania publiczne w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej i metropolitarnych przewozów pasażerskich, czy też współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku metropolitarnego. Takie też cele realizować miał związek, zgodnie z komunikatami, publikowanymi przez MSWiA jeszcze w ubiegłym roku.

Deklaruje się ponadto, że na realizację zadań związku przeznaczone mają zostać środki z budżetu państwa, w wysokości 5% udziału w podatku PIT od osób zamieszkałych na obszarze związku.

Ponadto pośród zadań przekazanych do kompetencji związku metropolitarnego, należy wskazać na rozwój społeczny i gospodarczy obszaru metropolitarnego oraz wspólną promocję związku i jego obszaru. W ramach związku, będzie istniała również możliwość realizacji zadań publicznych należących do zakresu działania gminy, powiatu, samorządu województw, czy też zadań należących do zakresu działania administracji rządowej, jeżeli zawarte zostaną w tym zakresie stosowne porozumienia.

Zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, o utworzeniu związku metropolitarnego w województwie śląskim, jak również o ustaleniu jego nazwy, siedziby władz, obszaru i granic, zadecydować ma Rada Ministrów w drodze rozporządzenie. Również rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniony może zostać obszar i granice związku.

Jako istotną różnicę, w stosunku do rozwiązania przyjętego w ustawie o związkach metropolitarnych z 2015 r. należy wskazać na określenie składu Zarządu związku. Obowiązująca regulacja zakłada funkcjonowanie Zarządu jako organu, w którego skład wchodzi 3 członków. Projekt, objęty trwającymi pracami legislacyjnymi, przewiduje rozszerzenie składu Zarządu do 5 członków, co usprawnić ma pracę Zarządu, a w szczególności zapewnić możliwość jego funkcjonowania w przypadkach, gdyby jeden z członków Zarządu nie był w stanie działać np. z powodu choroby.

Termin wejścia w życie ustalono już na następny dzień po dacie ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w marcu tego roku. Jak podaje portal urbnews.pl wniosek o utworzenie metropolii śląskiej przygotować mają katowiccy radni, a rady zainteresowanych miast i gmin oraz Sejmik Województwa Śląskiego będą miały dwa miesiące na zajęcie stanowiska. Takie rozwiązanie spowodowane ma być tym, że przedstawiciele rządu deklarują chęć, aby metropolia w województwie śląskim powstała 1 lipca. W związku z powyższym Rada Ministrów miałaby wydać rozporządzenie w sprawie utworzenia związku na koniec czerwca tego roku. Sama metropolia rozpoczęłaby wówczas działanie z początkiem przyszłego roku.

Fot: materiały prasowe, projekt biurowców .KTW by Medusa Group.



POWRÓT

Aktualności

Współpraca z TSI

Z przyjemnością informujemy iż, Instytut Prawa Gospodarczego rozpoczął współpracę z TSI, Biurem Innowacji Bezpieczeństwa Technologicznego.
.

MODA I DESIGN W ŚWIECIE COVID-19

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej w trzech tomach